32 Kilometer trailrun op bitterballen en stokje kruidenboter

32 Kilometer trailrun op bitterballen en stokje kruidenboter
31 mei 2017 Sung van der Peet
32k trailrun koning van spanje

Een 32k trailrun met zo’n 650 hoogtemeters door de heuvels van Limburg. De Koning van Spanje, ik rende het op een avondmaal van bitterballen en een stokje kruidenboter. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Bij grotere evenementen en langere afstanden zijn voeding, hydratatie en je algehele gemoedstoestand van invloed op het halen van de eindstreep. In aanloop naar mijn grote uitdaging van dit jaar, de 51k Eiger ultratrail, leek de Koning van Spanje (startpunt Gulpen) een uitgelezen moment om mijn hele setup en mindset te testen. 32 Kilometer is de langste afstand die ik ooit achter elkaar gelopen heb. Warm weer en zoveel meters klimmen bleken zwaar, maar goed te doen.

Training en voorbereiding

Het schema dat ik loop tikt inmiddels 40 tot 50 km per week aan verdeeld over 4 á 5 dagen hardlopen. Langere afstanden in het weekend, soms 2 dagen achter elkaar, afgewisseld met heuvel en intervaltraining. Met name de zogenaamde ‘back to back’ trainingsdagen zijn een goede test voor je wilskracht. Je lichaam zoveel mogelijk verrassen tijdens trainingsdagen is het beste wat je kan doen. Lekker buiten rennen in een afwisselende natuurrijke omgeving helpt daarbij enorm. In week 15 werd mijn training onderbroken door een verhuizing. Een hoop gedoe waarbij de focus op totaal andere zaken nodig was. Maar de Koning van Spanje was al weken een duidelijk ankerpunt in mijn training dus ik zou hoe dan ook gaan lopen.

Voeding

Dagelijks sla ik het ontbijt over en kan ‘s ochtends rustig een halve marathon gaan rennen op een lege maag. Mijn lichaam is inmiddels aardig ingesteld op het aanspreken van vet als energiebron. Toch weet ik dat voor een ultra-uitdaging op vaste momenten gegeten moet worden omdat je lichaam een flinke partij calorieën opstookt en je dat met eten nog enigszins kan bijtanken. Je wilt niet halverwege instorten. Je zult een zware loop ook nooit volledig op vetverbranding kunnen doen zeker niet bij beklimmen en afdalen. Voorlopig voel ik niet de noodzaak om een speciaal voedingsregime aan te houden waarbij je bijvoorbeeld extra koolhydraten eet voor een grote inspanning. Wel heb ik uitgevonden waar mijn lichaam goed op reageert na een paar kilometers rennen. Sappige zoete stukjes mango bijvoorbeeld. Opgerold turks brood met humus van de enige echte Humus Kampioen leek me wel aardig als vuller bij de eerste stop. Dus die had ik in de tas.

Trailrun op bitterballen

Mijn hotel lag enkele kilometers van Gulpen. De avond voor de loop konden startnummers opgehaald worden bij het Gulpener Brouwlokaal. Dat leek me wel een goed idee dus na achten dacht ik even m’n startnummer op te pikken. Grote vergissing. Dacht dat het een knus gezellig loopje was, maar nee, de Koning van Spanje blijkt nogal een evenement. De rij lopers slingerde volledig door de achtertuin van het Brouwlokaal. Bij gebrek aan ‘signage’ stond ik met een paar mensen ook nog in de verkeerde rij. Een uur later, nummer op zak, terug naar het hotel om nog wat te eten.

Daar stond de volgende verrassing klaar. De keuken was namelijk na 21:00 uur al dicht! Behulpzaam als de barman was wilde hij me niet zonder eten naar m’n kamer sturen, dus bood hij aan wat stokbrood kruidenboter te gaan regelen. Een portie bitterballen werd mijn hoofdgerecht. Ik kon er wel om lachen. Met deze stevige bodem werd ik erg benieuwd naar hoe mijn lichaam de volgende dag zou functioneren. Omdat ik normaal gesproken geen ontbijt eet leek het me het beste dit nu ook niet te doen. De enige verzorgingspost zou na 14 kilometer zijn en dat zou ik normaliter zonder ontbijt halen.

Mini milestones

Het werd een warme dag. In het begin gaat de groep in grote plukken langs hekjes en de eerste klimmetjes. Rond de 8 kilometer heb ik het idee dat ik niet echt lekker aan het lopen ben, maar ach de verzorgingspost is op 14k dus dan zien we wel weer verder. Eenmaal bij de verzorgingspost pak ik mijn eetmoment met beide handen aan. Banaantjes, mango, Humus Kampioen… ik maak het af met enkele Clif bloks. De lekkerste en duurste winegums ooit (must have!).

Mijn volgende mentale doel wordt het halve marathon punt. Eenmaal daar aangekomen bedenk ik me dat mijn langste loop ooit 26k was… gaan we halen. Daarna bekruipt me het gevoel kramp te krijgen in de benen van het klimmen, het zet niet door en blijkt een mentaal testje. Op dit punt zie ik veel mensen stoppen met rennen. De laatste kilometers denk ik alleen maar dat 6 kilometer echt helemaal niks is, dat iedereen dat kan lopen. En zo loop ik die dag mijn eerste 32k trailrun uit.

Learnings

Je lichaam kan zeer efficient worden in het omzetten van energie uit welke bron dan ook. Zolang je geen record hoeft te vestigen heb je voldoende vet voorraad om vooruit te kunnen. Beetje aanvullen met elektrolyten en suikers tijdens het lopen is dan genoeg. Mijn gear is hoofdzakelijk zwart van kleur daar had ik bij de weersverwachting niet bij nagedacht. Dit was extra warm en niet handig.

De laatste 6k voor het eerst met een Buff gelopen. Omdat het zo warm was leek me dit niet prettig, het tegendeel bleek waar. Het is een perfecte zweetband en houdt het hoofd juist relatief koel. Rond de 28k liepen we door een veld waar een boer met z’n trekker het gras aan het maaien was met een mega stofwolk tot gevolg. Buff als mondkap, hand voor ogen en hup je kan doorrennen. Hartstikke handig. Het extra gewicht van verplichte kleding voor de Eigen Ultra had ik mee, alleen geen stokken bij me, heb duidelijk niet de lichtste bepakking. Kijken of hier nog wat in te fine-tunen valt.

Ben ik er klaar voor om over 1,5 maand 51k door de bergen te lopen? Ik denk van wel. Why not. Van post naar post, genieten van de natuur, kom je er als het goed is vanzelf.


Updates & Nieuwsbrief

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Bereken deze som om spam tegen te gaan *