Koud douchen en ademhaling

Koud douchen en ademhaling
30 mei 2017 Sung van der Peet
Koud douchen ademhaling onder controle krijgen

Koud douchen en je ademhaling onder controle krijgen. Hoe moeilijk is dat? Veel mensen ademen in rust veel vaker dan nodig. Geef je met een koude douche je lichaam niet een verkeerd signaal om nog sneller en dus vaker adem te gaan halen? Gepast ademhalen is bij koudetraining net zo belangrijk als de koudeprikkel zelf. Allereerst een paar basis principes om een beter begrip te krijgen van efficiënt ademhalen.

Het merendeel van moderne mensen ademt verkeerd. Vaak zonder dit zelf door te hebben ademt men te vaak, te oppervlakkig en te snel. Dit kan leiden tot een tekort aan koolzuurgas in het bloed waardoor lichaamscellen minder goed zuurstof kunnen opnemen. Een tekort aan koolzuurgas zorgt voor vasoconstrictie, vaatvernauwing. Wanneer je continu in de stress-modus staat raakt je lichaam gewend aan een versnelde ademhaling met allerlei vervelende gevolgen. Een ontregelde ademhaling kan leiden tot ernstige lichamelijke klachten.

Middenrif- of buikademhaling

In ontspannen toestand heb je aan zo’n 6 keer volledig in- en uitademen genoeg. Een goede ademhaling gaat via de neus, waarbij het middenrif naar beneden zakt (en de buik uitzet) terwijl de longen zich vullen met zuurstof. Bij uitademing komt het middenrif omhoog waardoor de longen zich kunnen ledigen van koolzuurgas. Normaal gesproken zou je hier niet bij na hoeven te denken. De kennis dat het merendeel van mensen een ontregelde ademhaling heeft is voldoende aanleiding om je eigen gewoonten toch eens onder de loep te nemen. Zo nu en dan aandachtig naar je buik ademen is een eenvoudige ademhalingsoefening die je welzijn enorm kan beïnvloeden.

Adem door de neus

In- en uitademen via je neus heeft als voordeel dat de zenuweinden van de reukzenuwen worden gestimuleerd. Dit heeft een rustgevend effect op de hersenen. Op den duur zal je ademfrequentie verlagen. De neus verwarmt de lucht die je inademt en werkt als filter tegen vuil en bacteriën. Ademhaling door de mond kent deze voordelen niet en geeft je hersenen bovendien een signaal van stress. Via de mond wordt meer koolzuurgas uitgeademd waardoor je minder efficiënt zuurstof zult opnemen. Bij maximale inspanning is het moeilijk om door de neus te blijven ademen. Je kunt dan een combinatie proberen waarbij je door de neus inademt en door de mond uit door middel van ‘pursed lip breathing’. Door je lippen een beetje te tuiten (alsof je op een fluitje blaast) verlaag je ook de ademfrequentie.

Koud douchen met gecontroleerde ademhaling

Wanneer je voor het eerst volledig onder de koude douche stapt is de natuurlijke reactie van je lichaam hoog en versneld te ademen. Het koude water laat namelijk je bloedvaten vernauwen, het lichaam wil de vitale organen beschermen, je schiet in een fight or flight respons. Door vaker met kou te trainen leer je niet te reageren op het stress-signaal. Jij weet tenslotte dat er geen echt gevaar is, het is maar een koude douche. Door in deze ‘stressvolle situatie’ controle te houden over je adem en rustig door te ademen herprogrammeer je jezelf. Je zult beter in staat zijn om adequaat om te gaan met verschillende soorten stress doordat je ademhaling gecontroleerd blijft.

In het begin kan het goed zijn om bewust iets steviger in en dan rustig uit te ademen. Je ademt in door je neus en uit door je mond met je lippen getuit. Je ademt dus iets langer en met een beetje weerstand uit. Met focus op je ademhaling verleg je je aandacht weg van de kou. Na een paar keer oefenen zul je merken dat de drempel naar kou steeds kleiner wordt. Als je ademhaling rustig blijft terwijl je lichaam toch aan het werk is om zichzelf op temperatuur te houden, vang je meerdere vliegen in één klap.

In de praktijk

Nu klinkt dit op papier allemaal heel erg leuk, in de praktijk is het vooral belangrijk dat je er niet teveel bij na hoeft te denken. Blijven ademen (op welke manier dan ook) is altijd beter dan je adem inhouden. Je zult steeds sneller gewenning van het lichaam voelen. En voor je het weet is koud douchen en rustig blijven ademhalen dagelijkse routine. Bewuster worden van je ademhaling met als doel een lage ademfrequentie komt op de lange termijn je gezondheid en gemoedsrust ten goede. Met een kalm brein raak je minder snel van slag door invloeden van buiten af. Hoe vaak adem jij eigenlijk per minuut?

Artikel: Onderzoek wijst uit dat mensen die koud afdouchen zich minder vaak ziek melden.


Updates & Nieuwsbrief

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Bereken deze som om spam tegen te gaan *